Jano van Gool

In de Pers

Montere Weemoed II, met Thomas Verbogt & Beatrice van der Poel - Gezien op 2 maart 2022, OBA Theaterzaal, Amsterdam  ... - Kester Freriks in: Theaterkrant lees meer
The Tree of Life. Soeben ausgelesen: Thomas Verbogt – „Wenn der Winter vorbei ist“ (2020) - Keine 100 Seiten und auch keine 50 Seiten, nein genau eine einzige Seite brauchte es.... - David Wonschewski in:  lees meer
Nieuwe roman van Thomas Verbogt, een wrokloze boomer - Thomas Verbogt zoekt naar manieren om van het leven te houden en er zin aan te geven.... - Rob Schouten in: Trouw lees meer

Recent

Er zijn nog geen toneelstukken toegevoegd

Zin

Wat zijn er toch veel organisaties waarvan je geen weet hebt! De Organisatie voor Economisch Samenwerking en Ontwikkeling bijvoorbeeld. Je gaat meteen een beetje in de houding staan.
Die organisatie heeft onderzocht hoe het met het Nederlands onderwijs zit. Dat valt tegen, wat niet aan het schoolsysteem ligt, want dat is een van de beste van de landen die de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling onder zijn hoede heeft, als je het zo mag noemen.
Ik sta nog steeds een beetje in de houding, maar in die houding sluipt onrust, want wat wordt er nu bedoeld met schoolsysteem? Dat vraag ik me af omdat er uit het onderzoek komt dat de Nederlandse scholier ongemotiveerd is en het onderwijs oersaai vindt. Nergens in de wereld is het zo erg als hier! Ligt dat dan ook niet aan het schoolsysteem? Maar ja, ik moet mijn mond houden, want weet niet wat het schoolsysteem is. Misschien moet ik het anders zeggen: ligt het ook aan het onderwijs? Of alleen maar aan de leerling? Of aan de omgeving waar de leerling is buiten het onderwijs om? Of aan de leerkrachten? Of aan de wereld in het algemeen?
Is het niet altijd zo geweest dat leerplichtige scholieren nauwelijks zin hadden in onderwijs? Toen ik scholier was, liet mijn motivatie ook behóórlijk te wensen over. Om mij heen was er hetzelfde aan de hand. Ja, er waren uitzonderingen, maar dan ging het niet om klasgenoten met wie je bevriend raakte. Het grootste gedeelte van mijn leerplichtige jaren bracht ik fantaserend door. Ik zat wel in de klas, maar ook weer niet. In gedachten zwierf ik door verhalen die me overkwamen: ik hoefde maar naar buiten te kijken en ik was meteen ver weg. Pluk ik nog steeds vruchten van.