In de Pers
Recent
Er zijn nog geen toneelstukken toegevoegd
Piekfijn
Iedereen kent het: bericht van de overheid of een andere instantie waarin staat dat je iets fouts hebt gedaan. Heb je niet, het is zelfs onmogelijk dat je dat hebt gedaan. Moet je dus met de overheid of andere instantie in gesprek.
Kan telefonisch, maar meestal niet, nee, digitaal. Is tergend ingewikkeld en tijdrovend. Waarschijnlijk wil de overheid of de andere instantie je ontmoedigen, zoiets. Inloggen, account openen of aanmaken, nieuw wachtwoord invoeren, je hebt geen oud wachtwoord, maakt niet uit, toch nieuw wachtwoord bedenken, moet paar keer opnieuw, want moet sterk wachtwoord zijn, bewijzen dat je geen robot bent, soms een foto van je gezicht downloaden en hoe moet dat dan?
Hier spelen twee kwestietjes: brief van de gemeente, vuilniszak buiten gezet op verboden tijdstip, datum erbij, komt een boete voor, minstens 100 euro.
Op het tijdstip van de overtreding waren we met vakantie, de stad uit. Kun je melden, maar ja `dat kan iedereen wel zeggen’, die sfeer. Zaak loopt nog.
Andere kwestie: bericht van de directie van de parkeerapp. De auto staat al een tijdje voor huisnummer 63 hier in de straat en het parkeergeld loopt op. Twee dingen: een vergunning om in de hele wijk te parkeren en nog interessanter is dat de auto niet voor huisnummer 63 staat, maar in een andere straat, voor nummer 56.
Dus digitale brief. Komt antwoord op dat niet te volgen is, eindigend met: `Voor nu wens ik je een fijne dag toe.’
Niet zo lang geleden hadden instanties man of een vrouw in dienst met een kalmerende uitstraling. Je werd begrepen! En: “We gaan het piekfijn voor u in orde maken.”
Mensen die je begrijpen, zijn er steeds minder. En het woord `piekfijn’ is enorm verdwenen, geloof ik.